Andreas Jul Røsjø, adm. direktør i Møller Eiendom

Hva ser du som dine viktigste oppgaver som leder under en krise?

Hyppig, transparent informasjonsflyt ut til hele organisasjonen og opp mot Styret, og å raskt sette en struktur for å jobbe taktisk og operativt, med større krav til delegert beslutningsmyndighet. I denne krisen har vi erstattet normal ledergruppeagenda med en utvidet midlertidig beredskapsledelse, hvis formål har vært å identifisere og agere på personalmessige, finansielle og operasjonelle effekter. De viktigste oppgavene har vært å skaffe oversikt over og styrke likviditetssituasjonen, få oversikt over og bistå utsatte leietakere og agere på de konsekvenser pågående utviklings- og byggeprosjekter har lidd under. Som leder er jeg opptatt av å skape forutsigbarhet og trygghet for de ansatte, og i dette tilfellet har det også vært viktig å gjøre tiltak for å motvirke smitte- og sykdomssituasjon.

På hvilke måter bidrar din organisasjon til å holde hjulene i gang for samfunnet?

Vårt viktigste bidrag er å opprettholde aktivitetsnivået og videreføre løpende leverandørforhold, også i tidligfaseprosjekter, selv om det kunne vært fristende å «knipe ned» i usikre tider. Vi har også tatt likviditetsbelastningen for et stort antall leietakere som er rammet av koronakrisen, samt avtalt leieutsettelser og i noen tilfeller leiereduksjon. PiiR på Skøyen er et av utviklingsprosjektene våre som rammes ved forsinket utleiestart. Dette boligutleiekonseptet tilrettelagt for aktive godt voksne (61 leiligheter) har vi isteden midlertidig tilbudt helsetjenestene i beredskapsplanleggingen.